De Nederlandse mannenhandbalploeg en bondscoach Staffan Olsson gaan na bijna vier jaar uit elkaar. Het Nederlands Handbal Verbond (NHV) maakte bekend dat het aflopende contract van de Zweed niet wordt verlengd, nadat Oranje er niet in slaagde zich te kwalificeren voor het wereldkampioenschap. Volgens Handbal.nl en NU.nl is het besluit in onderling overleg genomen.
Uitgeschakeld door Griekenland
De directe aanleiding was de mislukte WK-kwalificatie. In de beslissende play-off bleek Griekenland over twee duels te sterk. Oranje verloor eerst met 29-27 in het Griekse Chalkida en moest daardoor thuis in Rotterdam een achterstand goedmaken. Dat lukte niet: Nederland ging in eigen huis met 38-33 onderuit, waarmee de Grieken zich plaatsten en Oranje opnieuw een WK misloopt, zo meldt NOS.
Een Zweed met een rijk verleden
Staffan Olsson (62) is een naam met klinkende papieren in de handbalwereld. Als speler kwam de Zweed uit voor zijn vaderland op vier Olympische Spelen tussen 1988 en 2000 en veroverde hij drie zilveren medailles. Ook als coach was hij succesvol: hij leidde de Zweedse ploeg en pakte zilver op de Spelen van 2012, en werkte daarnaast bij het Franse PSG.
In september 2022 nam Olsson het stokje over bij de Nederlandse mannen. Onder zijn leiding plaatste Oranje zich in 2023 via een wildcard voor het WK, waar de ploeg als veertiende eindigde. Het mislopen van het komende toernooi geldt echter als een stap terug.
Besluit in onderling overleg
Het NHV benadrukt dat van een ontslag geen sprake is. "Staffan Olsson en het NHV zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat dit het juiste moment is om de samenwerking aan het einde van het huidige contract te beëindigen", aldus NHV-directeur Jaap Wals. Hij sprak zijn dank uit richting de vertrekkende bondscoach: "We zijn Staffan dankbaar voor zijn toewijding en inzet in de afgelopen jaren." Ook Olsson zelf bleef positief: volgens hem waren de gesprekken met het verbond over de toekomst "positief en respectvol".
Op zoek naar een opvolger
Het NHV gaat nu, samen met de per 1 juli aantredende technisch directeur Henk Groener, op zoek naar een nieuwe bondscoach. Die krijgt een duidelijke opdracht: de ploeg klaarstomen voor de kwalificatie voor het Europees kampioenschap, die in november 2026 van start gaat. Voor Oranje breekt daarmee een nieuw tijdperk aan, na bijna vier jaar onder de Zweedse leiding van Olsson.



