Vakbond FNV voerde woensdagochtend samen met onder meer CNV actie in het openbaar vervoer. Tussen 04.00 en 08.00 uur legde het personeel van trein, bus, tram en metro het werk neer, uit protest tegen de kabinetsplannen om te bezuinigen op de sociale zekerheid. De actie verliep zonder grote problemen: het bleef rustig op de stations en ook op de weg ontstond geen extra chaos.
Vrijwel geen vervoer voor 8.00 uur
De NS reed in de vroege ochtend geen treinen, op enkele sprinters rond Schiphol na. Ook bussen, trams en metro's ondervonden hinder. De Airportsprinter naar Schiphol en de Eurostar reden voor reizigers met een reservering wel door. De ponten over het Noordzeekanaal en het IJ bleven varen, omdat de schippers niet meededen aan de actie.
Lege stations en geen topdrukte op de weg
De stations bleven opmerkelijk stil. Reizigers waren vooraf goed geïnformeerd en bleven grotendeels weg; veel mensen die de mogelijkheid hadden, werkten thuis of namen vrij. Vooraf werd gevreesd dat gestrande reizigers massaal de auto zouden pakken, maar die toestroom bleef uit. De ANWB meldde geen topdrukte op de snelwegen, mede doordat het ook vakantieperiode is. Daarmee kwam het scenario van extra grote files niet uit.
Hitte speelt mee
De rust hing samen met het uitzonderlijk warme weer. Het KNMI gaf voor woensdag code oranje af voor extreme hitte in het midden en zuiden van het land, met temperaturen die opliepen tot 33 à 36 graden. Door de hitte bleven extra mensen thuis. Voor het spoor leverde de warmte een eigen risico op: de NS paste op meerdere trajecten de dienstregeling aan vanwege een groter risico op storingen, met name bij dubbeldekstreinen.
Heropstart na 8.00 uur
Na 08.00 uur startte de NS de dienstregeling weer op. Dat ging gepaard met vertragingen, omdat treinen en personeel eerst weer op de juiste plek moesten komen. De verwachting was dat het tot rond het middaguur kon duren voordat het openbaar vervoer weer volgens dienstregeling reed.
'Een eerste, maar duidelijke waarschuwing'
De FNV verzet zich tegen kabinetsplannen om de WW fors in te korten en de arbeidsongeschiktheidsverzekering WIA te versoberen. Volgens de bond moeten werknemers "langer doorwerken en zekerheid inleveren" als ze ziek worden of hun baan verliezen. De vakbond noemt de actie "een eerste, maar duidelijke waarschuwing": worden de maatregelen niet ingetrokken, dan zijn meer stakingen volgens de FNV onvermijdelijk.



