Een paradijsje in de Pyreneeën

Wie 'Winter vol liefde' volgt, kent ze inmiddels: Judith en Bart, het koppel dat zijn hart verloor aan het buitenleven én aan elkaar. Judith woont al enkele jaren op een bergboerderij in de Franse Pyreneeën, en zo'n twee jaar geleden voegde Bart zich bij haar. Samen runnen ze er een kleine, duurzame plek die ze graag delen met bezoekers — hun eigen 'kleine paradijs', zoals ze het zelf noemen.

Voor wie het programma niet kent: 'Winter vol liefde' is een datingreeks van RTL 4 (ook te zien via Videoland) waarin Nederlanders die in berg- en wintersportoorden in het buitenland wonen en werken op zoek gaan naar de liefde. Voor Judith en Bart bleek die zoektocht meer dan geslaagd.

Toen kwam de tegenslag

Het geluk kreeg onlangs een flinke deuk. De eigenaar van de boerderij die Judith huurt, moest het pand verkopen. Als huurders hadden Judith en Bart wel een voorkeursrecht om de plek zelf te kopen, maar het moment kwam financieel veel te vroeg. Het dreigde mis te gaan met de plek die ze met zoveel liefde hadden opgebouwd.

In plaats van bij de pakken neer te zitten, klopten ze aan bij hun volgers. "We hebben hulp nodig om dit kleine paradijs dat we zo graag delen niet te verliezen", luidde hun oproep. Wie wilde bijdragen, kon dat op verschillende manieren doen: van het symbolisch adopteren van een van de boerderijdieren tot het kopen van vouchers voor een verblijf op de boerderij.

Doel binnen enkele dagen gehaald

En toen ging het hard. Het streefbedrag van 100.000 euro werd binnen een paar dagen na de start van de actie gehaald — en zelfs ruim overschreden. De boerderij is daarmee gered.

De overweldigende steun maakte het stel zichtbaar emotioneel. Via sociale media lieten ze weten dat ze 'er een beetje stil van' zijn, en bedankten ze alle gulle gevers. Het bewijst maar weer: een goed verhaal, een liefdevolle plek en een trouwe achterban kunnen samen behoorlijk wat in beweging zetten. Judith en Bart kunnen blijven — en hun paradijsje in de bergen ook.