Een van de langstzittende gevangenen van België verlaat na bijna een halve eeuw de cel. De strafuitvoeringsrechtbank in Gent besliste dat de 78-jarige Freddy Horion de gevangenis mag verlaten onder elektronisch toezicht. Hij draagt voortaan een enkelband en wordt opgenomen in een gesloten forensisch zorgcentrum.
Zes moorden in 1979
Horion werd veroordeeld voor zes moorden, allemaal gepleegd in 1979. In februari van dat jaar doodde hij een winkelierster in de Gentse regio. Enkele maanden later vermoordde hij vijf leden van de familie van een autohandelaar in Sint-Amandsberg bij Gent, zo melden VRT NWS en NOS.
In 1980 werd hij voor de moorden ter dood veroordeeld. Die doodstraf werd vrijwel meteen omgezet in een levenslange gevangenisstraf. Sinds zijn aanhouding zat Horion vrijwel onafgebroken vast: zo'n 46 jaar sinds zijn veroordeling, en bijna 47 jaar sinds de feiten.
Waarom hij nu vrijkomt
De vrijlating volgt op een jarenlange juridische strijd. Een team van forensisch psychiaters oordeelde in 2018 dat Horion niet langer gevaarlijk zou zijn en niet in een gevangenis maar in een forensisch psychiatrische setting thuishoort. Omdat hij toch opgesloten bleef, stapte hij naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, dat België op de vingers tikte.
In 2023 oordeelde het hof van beroep in Antwerpen dat Horion naar een instelling buiten de gevangenis overgebracht moest worden, op straffe van een dwangsom per dag. Door die dwangsommen liep het bedrag waarop hij in theorie recht heeft hoog op, schrijft VRT NWS. Of dat geld effectief wordt uitbetaald, is onduidelijk.
Strikte voorwaarden
Aan het elektronisch toezicht zijn strenge voorwaarden verbonden. Horion moet het behandelprogramma nauwgezet volgen en zich houden aan de regels van de instelling. Er geldt een contactverbod met de nabestaanden van de slachtoffers en een streekverbod. Het Oost-Vlaamse parket gaat niet in beroep tegen de beslissing.
Toch klinkt er ook kritiek vanuit justitie. Het Openbaar Ministerie waarschuwde dat het risico op een nieuw misdrijf "zeer hoog" is en uitte "ernstige bedenkingen" bij de overplaatsing naar een zorghuis met een laag beveiligingsniveau.
Nabestaanden ontredderd
Voor de nabestaanden komt het nieuws hard aan. Een broer van een van de slachtoffers reageerde aangeslagen tegenover VRT NWS. "Ik sta weer met beide voeten in 1979", zei hij. "Ik ben sprakeloos."
De nabestaande benadrukte dat Horion in al die jaren nooit berouw toonde. "Iedere vezel in mij huivert als ik zijn naam hoor", aldus de man. Hij vroeg zich openlijk af of de hoog opgelopen dwangsom een rol speelde in de beslissing om Horion te laten gaan.



