De aanhoudende onrust binnen het Openbaar Ministerie (OM) heeft een nieuwe wending gekregen. Een actiegroep die zich inzette om problemen binnen de organisatie aan te pakken, heeft zichzelf opgeheven. Volgens NRC, dat hierover als eerste berichtte, lieten de initiatiefnemers in een mail aan alle medewerkers weten dat zij door de hoge werkdruk niet langer energie kunnen steken in het verbeteren van de organisatie. Het OM telt rond de zesduizend medewerkers.

Waar de onrust over gaat

De onvrede draait niet om één enkele kwestie, maar om een opeenstapeling van problemen die volgens het personeel al langer spelen. Centraal staan de ICT-systemen waarmee officieren van justitie en ondersteunend personeel dagelijks moeten werken. Volgens de actiegroep is er de afgelopen maanden weliswaar "enige verbetering" geweest, maar werken medewerkers nog steeds met "ineffectieve systemen en storingen". Daarnaast wijzen zij op een hoge werkdruk doordat vacatures onvervuld blijven, en op een hoog ziekteverzuim.

De spanningen zijn niet nieuw. Op 20 november 2025 stuurden bijna drieduizend OM-medewerkers — ongeveer de helft van het personeelsbestand — een brandbrief aan de leiding over de gebrekkige ICT, de werkdruk en geplande bezuinigingen. "Fouten liggen op de loer, omdat systemen niet werken en medewerkers er moedeloos van worden", schreef het actiecomité destijds.

Kritiek op de top

De onvrede richt zich nadrukkelijk op de leiding van het OM, en in het bijzonder op procureur-generaal en collegevoorzitter Rinus Otte. Volgens de actiegroep hebben de medewerkers de indruk dat "de belangen van de OM-medewerker geen prioriteit zijn voor de voorzitter van het College". De groep stelt bovendien dat Otte in april weigerde in gesprek te gaan met ontevreden personeel.

Het is belangrijk te benadrukken dat deze verwijten via NRC naar buiten komen en grotendeels berusten op uitlatingen van de actiegroep zelf. Een onafhankelijke bevestiging dat de procureur-generaal een gesprek weigerde, ontbreekt vooralsnog.

Reactie van de leiding

Het College van procureurs-generaal, het hoogste leidinggevende orgaan van het OM, zegt zich "zeer bewust" te zijn van de ICT-problemen en voert naar eigen zeggen "intensieve gesprekken" over oplossingen. Bij de brandbrief van november erkende het College de frustratie onder het personeel, maar hield het vast aan de geplande bezuinigingen. Toen verwees de leiding ook naar de grote cyberaanval waardoor het OM in de zomer van 2025 wekenlang offline moest, wat de digitale problemen verergerde.

Wat nu?

Met het opheffen van de actiegroep verliest het personeel een georganiseerd kanaal om mee te denken over verbeteringen — een signaal dat de verhoudingen tussen werkvloer en top verder onder druk staan. Of het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat verantwoordelijk is voor het OM, ingrijpt, is op dit moment niet duidelijk; een inhoudelijke reactie van het ministerie is in de berichtgeving niet aangetroffen.