Bij een schietpartij in de Canadese stad Montreal zijn maandag drie mensen om het leven gekomen. Het gaat om een politieagent, een burger en de vermoedelijke schutter zelf. Twee andere mensen raakten gewond, meldt de NOS op basis van Canadese media.

Wat er gebeurde

Het incident begon rond 11.30 uur lokale tijd in de wijk Côte-des-Neiges, in het westen van Montreal. Toen agenten ter plaatse kwamen, ontstond een vuurgevecht waarbij een agent dodelijk gewond raakte. De vermoedelijke schutter werd korte tijd later levenloos op straat aangetroffen, gekleed in een militair uniform, aldus de NOS. De omgeving werd urenlang afgezet terwijl een grote politieoperatie gaande was, bericht de Canadese omroep CBC.

De slachtoffers

Naast de omgekomen agent kwam ook een burger om het leven. Van de twee gewonden raakte een vrouwelijke agent zwaargewond, maar zij verkeert niet in levensgevaar; een andere persoon liep lichte verwondingen op. Het was volgens politiechef Fady Dagher voor het eerst in 24 jaar dat een agent in Montreal tijdens diensttijd om het leven kwam.

Volgens CTV News wordt onderzocht of het burgerslachtoffer mogelijk per ongeluk is geraakt tijdens het vuurgevecht, maar de autoriteiten hebben dat niet bevestigd. Ook de identiteit van het burgerslachtoffer is officieel nog niet vrijgegeven.

De verdachte en het motief

De vermoedelijke schutter, die door de politie werd doodgeschoten, opereerde volgens de autoriteiten alleen. Onderzoekers brengen hem in verband met een verspreide tekst waarin hij uitingen van vrouwenhaat doet en oproept tot geweld tegen de politie. Canadese media leggen een verband met de zogeheten incel-beweging, een online subcultuur van mannen die zich onvrijwillig celibatair noemen. Een officieel vastgesteld motief is er nog niet.

Reacties

Politiechef Fady Dagher noemde het een zeer droevige dag voor het korps. De autoriteiten benadrukten dat het onderzoek nog in volle gang is en dat veel omstandigheden rond de schietpartij nog moeten worden uitgezocht.