De primeur bij Oranje

De eerste keer dat Oranje onder leiding stond van een vrouwelijke scheidsrechter dateert van 27 maart 2021. Toen leidde de Française Stéphanie Frappart het WK-kwalificatieduel Nederland - Letland in de Johan Cruijff Arena. Het was een historisch moment: nooit eerder werd een wedstrijd van het Nederlands elftal door een vrouw gefloten.

Frappart geldt als een pionier. Ze floot vanaf 2011 in het Franse mannenvoetbal en werd in april 2019 de eerste vrouw die een wedstrijd in de Ligue 1 leidde. Daarna volgden de UEFA Super Cup (Liverpool - Chelsea, 2019) en duels in de Champions League. Ook leidde ze de WK-finale bij de vrouwen in 2019.

Vrouwen op het mannen-WK

De doorbraak op het allergrootste podium kwam op het WK 2022 in Qatar. Daar werd Frappart de eerste vrouw ooit die een wedstrijd in de mannen-eindronde floot: de groepswedstrijd Duitsland - Costa Rica. Samen met assistenten Neuza Back (Brazilië) en Karen Díaz Medina (Mexico) vormde ze bovendien het eerste volledig vrouwelijke arbitrale team op een mannen-WK.

Op het lopende WK 2026 zet die ontwikkeling door. De Amerikaanse Tori Penso werd de tweede vrouw die een mannen-WK-wedstrijd leidde, bij het groepsduel Tsjechië - Zuid-Afrika. FIFA selecteerde voor dit toernooi opnieuw meerdere vrouwelijke arbiters.

De Nederlandse arbitrage op het WK

Wat de Nederlandse inbreng betreft: de enige Nederlandse scheidsrechter in het arbitragekorps op het WK 2026 is Danny Makkelie. Of, en zo ja door welke vrouwelijke arbiter, een wedstrijd van Oranje op dit WK wordt geleid, was bij het verschijnen van dit artikel niet uit de officiële aanstellingen op te maken.

Een mijlpaal in beweging

Wat onomstotelijk vaststaat, is positief en historisch. Vrouwelijke arbiters zijn op het hoogste niveau van het mannenvoetbal geen uitzondering meer, maar een groeiende realiteit — van Frappart bij Oranje in 2021 en op het WK 2022, tot Penso op het WK 2026. Die lijn laat zien hoe snel een ooit ondenkbare primeur normaal kan worden.