In een kinderopvang in Schiedam is een jongen van één jaar oud alleen achtergebleven nadat de medewerkers het pand hadden afgesloten. Het slapende kind werd daarbij over het hoofd gezien, melden NOS en regionale omroep Rijnmond.
Door de ouders ontdekt
De ouders troffen bij het ophalen een gesloten gebouw aan en schakelden de politie in. Agenten haalden het kind uit de opvang. Er werd een ambulance opgeroepen, maar die bleek niet nodig: het jongetje was ongedeerd en maakte het naar omstandigheden goed.
Personeel op non-actief
De kinderopvangorganisatie, KomKids, heeft de betrokken medewerkers direct op non-actief gesteld en een intern onderzoek gestart. De organisatie noemt het een ernstig incident, erkent dat de procedures bij het afsluiten niet zijn gevolgd en heeft de ouders excuses aangeboden. Ze wil uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en herhaling voorkomen.
Toezicht
Kinderopvang in Nederland staat onder toezicht van de GGD, die in opdracht van de gemeente controleert of locaties aan de veiligheidseisen voldoen. Of het voorval formeel bij de toezichthouder is gemeld, is op basis van de huidige berichtgeving nog niet bevestigd. Het politieoptreden maakt een registratie van het incident aannemelijk.



