De spiraal van geweld tussen de Verenigde Staten en Iran is verder aangezwengeld. De VS voerden voor de tweede dag op rij aanvallen uit op militaire doelen in Iran, waarna Iran terugsloeg met raket- en droneaanvallen op Amerikaanse bases in Koeweit en Bahrein.
Tweede dag van Amerikaanse aanvallen
Volgens het Amerikaanse Centraal Commando (CENTCOM), gemeld door NOS, troffen Amerikaanse toestellen opnieuw een reeks Iraanse militaire doelen, waaronder luchtafweer, communicatiesystemen en opslag voor drones. Aanleiding was een Iraanse droneaanval eerder op een olietanker in de Straat van Hormuz. "Iran had de kans zich aan het staakt-het-vuren te houden, maar koos ervoor dat niet te doen", aldus CENTCOM.
Volgens NOS dreigde de Amerikaanse president Trump op zijn platform Truth Social dat de VS "de klus militair zullen afmaken" als Iran doorgaat — een uitspraak die het Witte Huis niet nader heeft toegelicht.
Iran slaat terug
Iran liet de aanvallen niet onbeantwoord. De Iraanse Revolutionaire Garde voerde raket- en droneaanvallen uit op Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein, meldde ABC News op gezag van een Amerikaanse functionaris. Het Bahreinse ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigde dat er luchtalarm afging in het land.
Welke specifieke bases werden geraakt, is op het moment van publicatie niet officieel bevestigd. Aan Amerikaanse zijde werden vooralsnog geen slachtoffers of grote schade gemeld. Dagpost kon de gevolgen van de Iraanse aanvallen niet onafhankelijk verifiëren.
Staakt-het-vuren onder druk
De escalatie ondermijnt het staakt-het-vuren dat ruim een week geleden tot stand kwam, met bemiddeling van Pakistan en ondertekend door de Amerikaanse en Iraanse presidenten. Dat akkoord verplicht beide partijen tot een onmiddellijke stopzetting van militaire operaties — een afspraak die nu over en weer wordt geschonden. De Iraanse Revolutionaire Garde dreigde alle diplomatieke contacten stop te zetten, terwijl onderhandelaars van beide landen naar verluidt nog bijeen waren in Zwitserland.
Hormuz weer in gevaar
Sinds het bestand was de strategisch cruciale Straat van Hormuz grotendeels weer open; Nederlandse schepen voeren er deze week voor het eerst in maanden weer doorheen. Die voorzichtige normalisering staat nu opnieuw op losse schroeven. Door de zee-engte passeert ongeveer een vijfde van alle wereldwijd verhandelde olie; eerder in het conflict sloot Iran de doorgang volledig af, met grote gevolgen voor de oliemarkten. Of het opnieuw zover komt, is onduidelijk — maar beide partijen lijken gevangen in een vergeldingscyclus die het wankele vredesproces stelselmatig uitholt.



